تغییر ادرس شرکت

شرکت‌ها و یا موسسه‌های تجاری بعد از ثبت شرکت و یا مدتی فعالیت ممکن است به دلایل اضطراری یا اختیاری آدرس شرکت و یا کد پستی شرکت را تغییر دهند؛ این تغییرات الزامی است که در اساسنامه ثبت و به ادارات وابسته اعلام گردد.

به طور کلی اعمال تغییرات شرکت بلامانع است و به همین دلیل شرکت‌ها موظف به ثبت و اعلام تغییرات انجام شده هستند؛ ثبت تغییرات نیازمند تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده و تنظیم صورت‌جلسه با رعایت اصول و قوانین است که باید توسط هیئت مدیره و سهام داران امضا شده و به ادارات ثبت مربوطه تحویل داده شود.

تغییرات در شرکت امری رواج یافته است که تمامی آنها پس از ثبت شرکت صورت می‌گیرد؛ تغییراتی مثل تغییر آدرس شرکت، تغییر موضوع فعالیت، تغییر نام شرکت، الحاق به موضوع فعالیت و… از مواردی هستند که حتماً باید در تغییرات اساسنامه و مراجع قانونی ثبت شود.

مانا ثبت منشا اعتماد شما برای تغییرات اساسنامه انواع شرکت

تغییر آدرس شرکت

برای تغییرات آدرس شرکت، تصمیم گیری بر عهده مدیران و سهام داران می‌باشد که باید در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده اتخاذ شود؛ تغییرات آدرس شرکت می‌تواند در دو حالت به صورت کلی توصیف شوند که این دو حالت عبارت‌اند از:

  1. تصمیم سهام‌داران درباره جا به جایی شرکت از نقطه‌ای به نقطه دیگر در شهر یا کشور است.
  2. تغییر آدرس گاهی اوقات می‌تواند از یک مرجع ثبتی به مرجع ثبتی دیگر باشد که با این تغییر شماره ثبت شرکت نیز تغییر می‌یابد.

تغییر آدرس شرکت‌های مختلف می‌تواند با همدیگر متفاوت باشد به طور مثال این تغییرات در شرکت سهامی خاص با شرکت سهامی عام و شرکت با مسئولیت محدود متفاوت است.

تغییر آدرس شرکت می‌تواند دلایل مختلفی از جمله سرمایه گذاری در شهر دیگر، گسترش فعالیت شرکت، کوچکی یا بزرگ بودن فضای شرکت و پیشرفت فعالیت شرکت داشته باشد؛ بنابراین تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده  و تنظیم صورت‌جلسه و قید تمامی مشخصات در آن مهم‌ترین گام‌ها برای تغییر آدرس شرکت است.

همچنین برای اطلاع رسانی به موقع و صحیح به مخاطبان منتشر کردن آگهی برای تغییرات آدرس شرکت در سایت و یا روزنامه‌های رسمی نیز مهم می‌باشد.

تغییر آدرس شرکت و ثبت آن در تغییرات اساسنامه ملزم به رعایت قوانین و مقرراتی است و برای اعمال این تغییرات شما نیازمند دستورالعمل‌های خاصی هستید؛ کارشناسان و مشاوران متخصص حاضر در مجموعه ما یعنی مانا ثبت می‌تواند شما را درباره مراحل ثبت تغییرات آدرس شرکت در اساسنامه راهنمایی کنند.

مراحل تغییر آدرس شرکت

ما در ادامه این مقاله قصد داریم درباره مراحل کلی تغییر آدرس شرکت توضیحاتی خدمت شما ارائه دهیم و این مراحل به طور کلی عبارت‌اند از:

  1. برسی اساسنامه فعلی
  2. برسی قوانین و مقررات
  3. جمع آوری مستندات
  4. تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده
  5. تهیه درخواست تغییر آدرس
  6. تنظیم صورت جلسه
  7. تغییر اساسنامه
  8. اعلام تغییر آدرس
  9. ارسال و بارگذاری مدارک

و در اتمام تمامی این مراحل نیاز به پیگیری و تکمیل فرایند و انتشار آگهی تغییر برای اطلاع رسانی به مخاطبان وجود دارد؛ همچنین لازم به ذکر است در صورتی که قصد تغییر آدرس شرکت در هر کدام از دو حالت را دارید، می‌توانید این کار را به مشاوران متخصص مجموعه مانا ثبت بسپارید.

برسی اساسنامه فعلی

اولین قدم برای تغییر آدرس شرکت برسی اساسنامه فعلی شرکت و یافتن دستورالعمل‌های مربوط به تغییرات شرکت است؛ این دستورالعمل‌ها در بند‌های اساسنامه ممکن است اطلاعات مورد نیاز به تغییر و نحوه تغییر آدرس شرکت ذکر شده باشد و شما آنها را باید مورد برسی قرار دهید.

برسی قوانین و مقررات

در کشور یا محلی که در آنجا شرکت شما واقع شده قوانین و مقرراتی مربوط به تغییر آدرس شرکت وجود دارد؛ با برسی این قوانین شما می‌توانید برسی کنید که باید چه مراحلی را طی کنید و لازم است چه مستنداتی را به ادارات مربوطه ارائه دهید.

جمع آوری مستندات

مستنداتی لازم است برای تغییر آدرس شرکت تهیه و جمع آوری کنید؛ این مستندات مورد نیاز شما ممکن است اظهارنامه تغییر آدرس، اجاره‌نامه‌ها، اطلاعات مربوط به ثبت شرکت، اساسنامه و سایر مدارک مورد نیاز و مربوطه باشد.

تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده

با توجه به مطالبی که در بالاتر توضیح دادیم یکی از مراحل مهم برای تغییر آدرس شرکت تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده با حضور اعضا و هیئت مدیره است؛ این جلسه می‌بایست مطابق با نکات درج شده در قانون تجارت و تغییرات اساسنامه شرکت باشد.

تهیه درخواست تغییر آدرس

در اساسنامه شرکت، ممکن است دستورالعمل‌های خاصی برای تهیه درخواست تغییر آدرس آمده باشد. بر اساس این دستورالعمل‌ها، درخواست تغییر آدرس را به شکل فرم و نامه اداری تهیه کنید و بر اساس قوانین کشور ایران برای اعضای هیئت مدیره و سهام داران ارسال کنید.

تنظیم صورت جلسه

بعد از توافق و تصمیم گیری درباره تغییر آدرس شرکت در جلسه مجمع عمومی لازم است یک صورت جلسه با درج تمامی نکات و تغییرات به صورت مکتوب تنظیم شود و به امضای تمامی سهام‌داران و هیئت مدیره برسد؛ علاوه بر این موضوع مهر شرکت باید در تمام برگه‌های صورت‌جلسه زده شود.

همچنین نکته قابل توجه این است که صورت جلسه باید در 3 نسخه تهیه شده و به امضای اعضای حاضر در جلسه مجمع عمومی برسد.

تغییر اساسنامه

بعد از تمامی مواردی که در بالا گفته شد و درخواست تغییر را تهیه کردید باید اساسنامه شرکت را به‌روزرسانی کرده و آن را در دفاتر ثبت و ادارات مربوطه به ثبت برسانید؛ همچنین این تغییرات باید مطابق قوانین ایران به ثبت شرکت  برسد.

اعلام تغییر آدرس

پس از تغییر در اساسنامه و دریافت تأییدیه‌های لازم شما باید تغییرات شرکت خود را به مقامات قضایی مربوطه، سازمان‌های مالیاتی، بانک‌ها و سایر مراجع ذی‌صلاح اعلام کرده و در دفاتر ثبت شرکت به ثبت برسانید.

ارسال و بارگذاری مدارک

در این مرحله بعد از تصویب و تنظیم صورت‌جلسه آن را به همراه مدارکی که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت از طریق دفاتر و شعب پست آنها را به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کنید

تمامی مراحل گفته شده که به آن اشاره کردیم نیازمند تخصص در این زمینه است و ما به شما یادآوری می‌کنیم همان‌طور که مشاوران مجموعه مانا ثبت در تمامی مراحل ثبت شرکت همراه شما بوده در ثبت تغییرات شرکت نیز همراه شما خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای تغییر آدرس شرکت

جهت اتمام تمام مراحل گفته شده و انجام امور اداری برای تغییر آدرس شرکت نیاز به ارسال مدارکی است؛ همچنین برای انجام  درست این فرایند نیاز به تهیه و جمع آوری مدارک مورد نیازی است که در ادامه نام می‌بریم:

  • ارائه صورت‌جلسه تغییر آدرس تنظیم شده در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده با امضای اعضا و سهام داران.
  • کپی برابر اصل مدارک شناسایی اعضا.
  • میزان سهم هر یک از سهام داران
  • ارائه مجوزها و تأییدیه‌های دریافت شده.
  • کپی برابر اصل آگهی تأسیس شرکت.
  • ارائه مدارک تغییرات شرکت.
  • ارائه کپی وکالت نامه (در صورت وجود نماینده و وکیل برای انجام امور).
  • کد پستی محل جدید.
  • کپی مستندات تشریفات دعوت اعضای مجمع عمومی.
  • ارائه اساسنامه شرکت.

لازم به ذکر است انجام تمامی امور مربوط به شرکت مطابق قوانین کشوری است؛ پس بهتر است جهت انجام تغییرات شرکت یا ثبت شرکت از مشاورین حقوقی ما در مجموعه مانا ثبت مشاوره‌ها و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

در صورتی که سوالات یا نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، لطفاً با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما به صورت رایگان هستند

اگر سوالات یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، مانا ثبت در خدمت شماست.

تماس با ما:

اگر به دنبال ثبت شرکت و یا تغییرات شرکت برای خودتان هستید و نیاز به مشاوره دقیق دارید، با ما تماس بگیرید. ما آماده‌ایم تا شما را در این مسیر تا ثبت نهایی همراهی کنیم.

همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با تیم ما تماس بگیرید. ما منتظر همکاری با شما هستیم و آماده انجام کلیه امور ثبت شرکت و تغییرات شرکت شما هستیم.

امیدوارم این مقاله که با همکاری کارشناسان مانا ثبت به نگارش رسیده است توانسته باشد مراتب رضایت شما همراهان مانا ثبت را فراهم کرده باشد .

از شما برای انتخاب موسسه مانا ثبت سپاسگزاریم و بهترین امکانات را به شما ارائه می‌دهیم تا در کلیه امور ثبت و تغییرات شرکت به موفقیت دست یابید. با ما تماس بگیرید و ما را همراه خود در مسیر موفقیت کنید.

از اعتماد شما سپاسگزاریم.